Jokireitti

Kokemäenjokilaakso on saanut uuden pyörämatkailureitin.

Jokireitti - River Trail on toteutettu yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun Matkailun kehittämiskeskuksen ja Ekokumppanit Oy:n kesken. Se on osa 100Bike -hanketta. Nettisivut ovat vielä keskeneräiset ja reittijälkikään ei vielä löydy kokonaisuudessaan sivustolta, mutta se ei estä lähtemästä reissuun.

Sain yllättäen seuraa pyöräretkelle, joten sovittiin lähtö sunnuntaiaamuksi ja tavattiin Huittisten keskustassa, jonka läpi reitti kulkee.

Tiet olivat kuivia ja lämpötila pakkasen puolella kun lähdettiin matkaan. Taas on totuttelua kesän jälkeen.

Rauhassa saatiin polkea melkein Risteelle saakka. Sitten rupesi autoja kulkemaan jokkisradalle. Olikohan siellä kilpailut alkamassa?

Pyhän Henrikin kappelilla oli pakko pitää jaloittelutauko. Varpaat olivat jo tunnottomat lämmittimistä huolimatta. Pitäisi ehkä hankkia ne kengänsuojukset.

Välimatkat Jokireitillä ovat lyhyitä ja joka kylästä löytyy palveluita. Varsinkin näin kylmällä säällä se on ihan tervetullutta. Kokemäellä syötiin leivät kaupan pihassa, mutta jäimme kaipaamaan kuumaa juotavaa. Harjavallassa poikettiin sen verran reitiltä, että käytiin Nesteellä teetä ja pullaa nauttimassa sisätiloissa.

Harjavallasta Nakkilaan oli mukavan vauhdikas pyörätie ja sääkin rupesi lämpenemään. Enää ei jalkoja palellut.

Nakkilassa syötiin taas, koska pitkällä pyöräretkellä pitää muistaa syödä hyvin ja usein. Ravintola Vanha Kirjakauppa oli todella mieluisa uusi tuttavuus.

Herkullisen annoksen voimalla jaksoikin polkea reippaasti, eikä pieni sadekaan haitannut.

Porissa aurinko yritti vähän pilkistellä pilvien takaa.

Porin pyöräteille ja opasteille annetaan kyllä 10 pistettä! Ilo oli polkea kaupungin läpi.

Majapaikka meillä oli varattuna Pihlavan kaupunginosasta. Poikkesimme siinä nopeasti jättämässä painavan satulalaukun pois kyydistä ja jatkoimme Jokireitin päätöspisteeseen Kallon majakalle.

Perillä odotti vaahtopäinen maisema. Kokemäenjoen vesi on vähän ennen Kalloa sekoittunut Selkämeren aaltoihin. Suolaisia tyrskyjä on aina ilo katsella, mutta hämärä rupesi hiipimään.

Sanoimme heipat tuuliselle rannalle ja suuntasimme takaisin Pihlavaan. Lähikaupasta sai evästä ja pääsimme majapaikan lämpöön yöksi.

Aamulla suuntasimme takaisin Porin keskustaan. Käytiin vielä kurkkaamassa jokea ennen kun piti mennä rautatieasemalle.

Olin varannut meille pyöräpaikat Vammalaan (Sastamalaan) menevään junaan, sillä siellä sijaitsee Jokireitin toinen pää.

Bussissa olen pyörän kanssa matkustanut, mutta tämä oli ensimmäinen kerta junassa. Yllätyksenä tuli pystysuorat pyöräpaikat, jonka takia piti äkillisesti tyhjentää kaikki kantamukset ohjaustangosta. Tämä onkin hyvä huomioida etukäteen.

Junamatka kesti alle 50 minuuttia. Asemalta pääsee näppärästi Jokireitin aloituskohtaan Tyrvään kirkolle. Siitä matka jatkuu Kokemäenjoen itäpuolta.

Sarkiantien varrella pysähdyimme ihastelemaan Sarkia-museon pihapiiriä. Monet kerrat tullut ajettua ohi, mutta nyt oli helppo pysähtyä kun oli pyörällä liikenteessä.

Keikyän riippusillan yli pääsimme toiselle puolelle jokea. Käytimme keskustan palveluita kirjaston ja ruokakaupan muodossa.

Sää oli lämmennyt jo huomattavasti, eikä voimakas vastatuuli harmittanut niin kauheasti. Karhiniementielle päästessä rupesi jo loppu häämöttämään.

Vielä kerran pysähdyimme jokirantaan katsomaan virtaavaa vettä. Meille Kokemäenjokilaaksossa asuville ihmisille tuo on aika merkityksellinen virta.

Tästä oli enää pieni pyrähdys meidän lähtöpisteeseen Wanhan WPK:n kohdalle.

Kahden päivän pyöräretken kilometrisaldoksi tuli 176. Oli mukava syksyisessä säässä polkea tuttuja ja vähän tuntemattomiakin teitä. Iso suositus reitille! Kesäaikaan varsinkin kun matkan varrella on enemmän auki olevia kohteita. Majoituspaikkojakin löytyy runsaasti vaikka useamman yön reissuun, jos haluaa oikein nautiskella.

Käy ihmeessä tutustumassa Jokireitin nettisivuihin osoitteessa https://www.jokireitti.fi/!

Pasi Lepola sanoi…
Hienoa, että Daphnion edelleen ilahdutat meitä näillä mukavilla retkijutuillasi. :)