Päivä Splitissä

Hiphei! Lomalta on palauduttu ja nyt voi ruveta kuvien muodossa muistelemaan hetkiä Kroatian maalla. Tietokone oli mukana matkassa, mutta reissun aikana ei jaksanut koneella istuskella blogihommien parissa.

Perjantainen aamupäivä Splitissä otti meidät vastaan helteisenä. Vuokra-auton saamisessa kesti oman aikansa, mutta onneksi lomalla ei ole kiire mihinkään.

Meillä oli majoitus hankittuna yhdeksi yöksi mukavasta huoneistosta keskustan ulkopuolelta. Aqua Med Medical Wellness -hoitolaitoksen yhteydessä oleva kolmen makuuhuoneen asunto oli tilava ja viihtyisä, eikä matka keskustaan ollut kuin kolme kilometriä.

Keskusta kutsui nälkäisiä matkaajia. Alamäkeen oli leppoisa tallustella ja mitä lähemmäksi rantaa pääsimme, sitä kauniimmalta ympäristökin alkoi näyttämään.

Taisimme melkeinpä astella ensimmäiseen ruokapaikkaan, joka tuli vastaan. Katkarapurisotto maistui hyvältä, eivätkä muun porukan pizzatkaan näyttäneet huonoilta. Rantakadun varrella oli mukava istuskella ja seurata ohikulkevia ihmisiä. Iso matkustajalaiva oli saapunut satamaan ja tuonut mukanaan paljon väkeä.

Ruokailun jälkeen oli aikaa tutustua alueeseen paremmin. Kävelimme edestakaisin rannassa ja kaduilla vanhojen talojen välissä. Pysähdyimme jäätelökahvilaan nauttimaan jälkiruuaksi makoisat gelatot. Pistaasijäätelö oli herkullista, eikä kookoskaan paljoa jäänyt sen varjoon.

Kaupunki vaikutti oikein mukavalta. Harmi vaan, ettei aikaa Splitissä ollut vuorokautta kauempaa.

Aikamme kierreltyä oli aika suunnata takaisin kämpille. Kauniita sivukujia pitkin matka ylämäkeen sujui mukavasti ja näimme paremmin paikallista meininkiä.

Iltaa oli mukava istuskella terassilla, kunnes uni valtasi pitkän päivän jälkeen. Aamulla meitä odotti maukas aamupala lähiravintolassa ja sen voimin kävimme Mall of Splitissä shoppailemassa ennen kun matka jatkui kohti Makarskan rivieraa.